IMG_5073Meditation er en praksis hvor du træner bevidsthed, stilhed og nærvær. Meditationen og denne form for stilhed og nærvær, er i princippet målet i sig selv, men mange oplever også mere ro og overskud i hverdagen. Ved regelmæssig meditation påvirkes nervesystemet på en positiv og balancerende måde og de fleste vil opleve mere ro, klarhed, øget velbefindende og en grundlæggende tilfredshed.

Effekterne af meditation er et voksende interesse felt indenfor neurologisk forskning. Klik her og læs om 10 forskningsunderbyggede grunde til at meditere.

Hvis du er i tvivl om meditation er noget for dig og hvordan du eventuelt kommer igang, er du velkommen til at kontakte os. Vi afholder jævnligt introduktions kurser, både privat og i virksomhedsregi. Se kurser/undervisning.

Meditation og Mindfulness

Både meditation og mindfulness har sit udspring i Yoga. Yoga er en samlet række af teknikker fra oldtidens Indien, designet til ‘at stilne sindets bevægelser’. Teknikkerne omfatter fysiske yogaøvelser (asanas), vejrtrækningsøvelser (Pranayama), meditation, og også vejledninger om balanceret levevis (Ayurveda). Alt sammen er designet og brugt i årtusinder til at påvirke og balancere nervesystemet, til at bringe opmærksomhed, bevidsthed og indsigt og derved skabe et godt fundament for selvudvikling.

Mindfulness er et nyere begreb, introduceret af Jon Kabat-Zinn i 70′erne, med baggrund i studier af yoga og meditation. Gennem hans arbejde blev der påvist en lang række positive effekter af meditations -og mindfulness øvelserne. Blandt andet stressreduktion, styrket koncentationsevne, mental ro og åbenhed.